Slapen

Slapen kan je leren: Deel 1 Ritme & regelmaat

Slapen kan je leren.

Net zoals stappen of fietsen, is slapen een vaardigheid die je kindje moet leren. Sommige kindjes zijn er expert in en lijken dit zonder enige moeite te leren. Andere kindjes hebben hier wat meer hulp bij nodig.

Ze hebben ons als ouder nodig om hen te leren hoe dat slapen werkt. En net zoals wanneer je je kindje leert stappen of fietsen, mag dit in kleine stapjes. Met veel hulp aan het begin, die stap voor stap mag worden afgebouwd wanneer je kleintje voldoende vertrouwen heeft om het zelf te kunnen.

In mijn vorige blogreeks vertelde ik al hoe je alle randfactoren optimaal insteld zodat je kleintje lekker kan gaan slapen. Heb je deze gemist? Deel 1 kan je hier terugvinden: https://www.babyacademie.be/zo-kan-je-baby-lekker-slapen-deel-1-omgevingsfactoren%EF%BF%BC/

Slaaptechniek

Goed slapen is afhankelijk van 4 grote factoren namelijk: Passend Ritme & Regelmaat, het afronden van slaapcyclussen, zelf in slaap vallen en voldoende slaap per 24 uur. Als je kindje deze 4 dingen onder de knie heeft kan de weg naar dromenland zo optimaal mogelijk verlopen.

Ritme & Regelmaat

In mijn blog van vandaag vertel ik je over hoe ritme en regelmaat de slaap van je kleintje kunnen bevorderen.

Ritme

Het ideale slaapritme van je kleintje volgen zal er voor zorgen dat je kindje steeds op het juiste moment in bed ligt, klaar om in slaap te kunnen vallen.

Gedurende de dag gieren er verschillende hormonen door je baby’s lijfje. De belangrijkste hormonen die bepalend zijn voor de slaap zijn Melatonine ( het slaaphormoon) en cortisol ( het stresshormoon).

Gedurende de dag kennen deze hormonen pieken en dalen. Wanneer je dus het moment weet te pakken dat het slaaphormoon piekt en het stresshormoon daalt, heb je het ideale moment voor je kindje om in slaap te vallen.

Zie het een beetje als surfen op de golven, wanneer je de juiste golf weet te pakken, zal het inslapen de minste inspanning vergen.

Wakkertijden volgen of slaapsignalen?

Maar hoe pak je nu die ideale golf? Doe je dit best door de maximum wakkertijden aan te houden die passend zijn voor de leeftijd van je kindje of door naar zijn slaapsignalen te kijken en dus volledig het eigen ritme van je kleintje te volgen?

Ik ben er altijd voorstander van om het eigen ritme van een baby zoveel mogelijk te volgen en dus voeden en slapen op verzoek.

Maar wanneer je kindje oververmoeid geraakt, stijgt het stresshormoon uit boven het slaaphormoon, en zal je baby dus te laat of helemaal geen slaapsignalen tonen. Als je in dit geval dus enkel stuurt op slaapsignalen, zal je steeds te laat komen. Het inslapen zal dan moeilijk verlopen, waardoor er veel hulp is verreist, deze hulp gewend ook waardoor je baby deze herhaaldelijk zal nodig hebben en waardoor de slaapkwaliteit van je baby achteruit gaat, met nog meer oververmoeidheid tot gevolg.

Mijn advies is dus om te zoeken naar slaapsignalen binnen de maximum wakkertijden die passen bij de leeftijd van je baby. Heb je aan het einde van die maximum wakkertijd geen slaapsignalen ontdekt? Leg je baby dan uiterlijk aan het einde van deze maximum wakkertijd op bed.

Regelmaat

Binnen dat juiste ritme is ook regelmaat belangrijk voor een baby. Een vaste volgorde der dingen tijdens de wakkertijd, zorgt ervoor dat je baby weet wat er te gebeuren staat, en dit brengt hem rust.

Belangrijke onderdelen van regelmaat voor slaap zijn het ochtend en avondritueel.

Een vast ochtendritueel zorgt er voor dat je kleintje weet dat de dag mag beginnen, en stelt dus het ritme van je kindje optimaal in. 

Een bedtijdritueeltje zorgt er voor dat je kindje de dag of activiteit kan afbouwen, zodat hij rustig wordt en voorbereid is om aan de nacht te beginnen.

Hebben jullie nog geen bedtijdritueel en heb je geen idee hoe hieraan te beginnen? Vraag dan mijn gratis e-book :”5 bedtijdritueelen die zorgen voor slaap” aan!

You may also like...