Slapen

Zo kan je baby lekker slapen. Deel 1: omgevingsfactoren

Slapen als een baby klinkt heel mooi, maar helaas is het niet alle baby’s gegeven om de weg naar dromenland zonder obstakels te bewandelen. De ene baby lijkt vanaf dag 1 wel een natuurtalent en heeft het slapen onder de knie zonder dat daar ook maar iets aan moet worden gedaan. Andere baby’s kunnen het de eerste weken, maar lijken het dan verleerd. En een derde groep baby’s lijkt helemaal verloren gelopen onderweg. In mijn 4 delige blog over de factoren die de slaap kunnen verstoren of beïnvloeden vertel ik je graag wat je kan doen zodat je baby lekker gaat slapen!

Hoe komt het nu dat sommige baby’s zoveel moeite hebben met slapen?

Slaap is net zoals voeding een basisbehoefte voor een baby. Terwijl de meeste baby’s vanaf het prille begin goed weten hoe ze zich kunnen voeden, lukt dat slapen echter niet voor elke baby.

De reden daarvoor? Slapen wordt door zoveel verschillende factoren beïnvloed, dat wanneer er 1 dominosteentje valt, de rest van het parcours vaak ook niet overeind blijft.

Factoren die de slaap kunnen beïnvloeden

Er zijn heel veel verschillende factoren die het slapen kunnen bevorderen of net verhinderen. Jammer genoeg zijn zelfs nog niet alle factoren bekend, maar de belangrijkste factoren kunnen worden opgedeeld in 4 grote groepen:

  1. Fysieke gezondheid van je kindje
  2. Omgevingsfactoren
  3. Activiteit tijdens de wakkere periodes
  4. De techniek van het slapen zelf

In mijn blog van vandaag wil ik je uitleggen hoe kleine aanpassingen in de slaapomgeving er kunnen voor zorgen dat je kleintje lekker gaat slapen

Deel 1: omgevingsfactoren

  • Geluid

Je wist waarschijnlijk al dat geluid een storende factor kan zijn voor de slaap van je kindje. Wanneer je een prikkelgevoelig kindje hebt, kan het minste geluidje er voor zorgen dat hij of zij wakker schrikt.

Maar wist je ook dat het juiste geluid de slaap net kan bevorderen? White noise bijvoorbeeld klinkt voor je baby bekend in de oren. Hij herkent dit geluid namelijk van de tijd dat hij veilig in jouw buik zat en dat brengt hem tot rust. Ook kan deze er voor zorgen dat geluiden uit de omgeving worden weggefiltert, waardoor ze niet meer storend zijn voor je kleintje.

Zorg er wel voor dat het volume niet te hoog staat, zodat het gedluid niet storend is voor je baby en zijn gehoor niet beschadigd wordt! Ook wanneer het volume de laag staat, zal het zijn effect missen. Het ideale volume is vergelijkbaar met het volume van stromend water, terwijl je onder de douche staat!

  • Licht

Licht is ook een belangrijke factor voor de slaap! Licht werkt namelijk in op de aanmaak van melatonine, het hormoon dat er voor zorgt dat je makkelijk in slaap valt, en beter kan doorslapen. Het kleinste straaltje licht, kan er voor zorgen dat de aanmaak van melatonine wordt afgeremd, waardoor in- en doorslapen dus een stuk moeilijker wordt!

Heeft je baby moeite met slapen overdag? Dan kan het helpen om hem in een rustige verduisterde kamer te leggen.

Om te weten of de kamer duister genoeg is kan je de handtest doen. Hou je hand op een 30 tal cm van je af, kan je deze nog zien? Dan is het kamertje waarschijnlijk niet duister genoeg, en kan het een storende factor zijn voor je kleintje.

Licht kan ook perfect worden ingezet bij baby’s die een omgekeerd dag-nacht ritme hebben. Hou de nachten saai en donker, en start de dag met veel licht en enthousiastme. Zo krijgen de hersenen van je baby een seintje dat het tijd is om de dag te starten zodat het ritme van je kleintje optimaal wordt ingesteld.

  • Temperatuur

Ook de temperatuur van de slaapomgeving is van groot belang. Heeft je kindje te koud of net te warm? Dan zal het slapen moeilijker worden. Pas daarom de slaapkledij en beddengoed altijd aan, aan de kamertemperatuur.

Wil je graag een overzichtje ontvangen van welke slaapkledij je bij welke temperaturen gebruikt? Laat dan hier even je naam en e-mailadres achter!



You may also like...