Slapen

Zo kan je baby lekker slapen: Deel 3: Wakkertijd optimaal inzetten voor goede slaap

Om goed te kunnen slapen hebben baby’s, net als wij als volwassenen voldoende beweging en activiteit nodig tijdens de wakkertijd. Maar hoe bepalend is wat je baby doet tijdens de wakkertijd nu voor de slaap?

Belang van wakkertijd voor de slaap van je kleintje

Je hebt ongetwijfeld al ergens gelezen of gehoord dat de wakkertijd van je kleintje bepalend is voor de slaap. Je houdt je kleintje best niet te lang wakker, maar zorgt er ook wel best voor dat hij of zij voldoende slaapdrang opbouwd.

Let op: niet alleen de lengte, maar ook wat je doet tijdens die wakkertijd is bepalend voor de slaap.

De invloed van activiteit op slaap

Het is bewezen dat kinderen die meer bewegen beter slapen. (Nixon et al., 2009). Beweging zorgt er namelijk voor dat het inslapen sneller gaat, en dat de slaapkwaliteit verbetert!

Dit komt doordat de hartslag verlaagt, door de stofwisseling in het lichaam en de lichaamstemperatuur die veranderd wanneer je veel beweegt. Ook maakt het lichaam tijdens het bewegen endorfines en dopamines aan. Deze hormonen zorgen voor het geluksgevoel en vermindering van stress, logisch dus dat slapen dan beter lukt.

Tijdens de beweging gaat de hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur eerst omhoog, om nadien in rust ,weer lager te zakken, dan wanneer je niet in beweging zou zijn geweest.

De invloed van 1-op-1 aandacht op slaap

Aandacht is net zoals voeding iets waarvoor kan worden gecompenseerd in de nacht, wanneer er overdag een tekort aan was.

De invloed van buitenlucht op slaap

In de buitenucht wordt je kindje blootgesteld aan daglicht, wat er voor zorgt dat het slaap-waakritme van je kleintje opmtimaal wordt ingesteld. Daglicht is veel krachtiger dan licht van een lamp, en helpt dus bij het afstellen van de biologische klok en de hormoonhuishouding. 1 van de hormonen die fel beïnvloed worden door buitenlicht is melatonine, het slaaphormoon.

De invloed van schermtijd op slaap

Terwijl buitenlucht van uiterst belang is voor de aanmaak van melatonine, kan schermtijd net storend werken voor de slaap. Blauw licht remt namelijk de aanmaak van melatonine.

Invloed van een goed bedtijdritueel op slaap

Een goed bedtijdritueel geeft een seintje aan de hersenen van je kleintje dat het tijd is om te gaan slapen, waardoor je kleintje zich gemakkelijker kan overgeven aan de slaap.

Wil je graag weten hoe je die wakkertijd nu optimaal kan inzetten om je baby beter te laten slapen? Download hier mijn” 6 wakkertijd tips voor beter slaap”.

You may also like...